Friday, September 13, 2013

resepi untuk anda

Posted by mrs yaya at Friday, September 13, 2013
tak sangka pulak hati ni tetiba nak tulis pasal resepi.aku rasa dah sampai masanya aku dah boleh bersuami..hahah! pftt .. memandangkan ramai yang tanya camne aku buat makaroni ni, meh aku share kan skit resepi dengan koorang.. resepi ni pun aku minta dengan kawan aku juga.tak adanye resepi aku sendiri.kalau tak, dah lama aku masuk masterchef tu..

caranya senang aje kalau koorang faham..ada duit, ada mood, semua boleh jalan.hahah! okey,bahan-bahan yang koorang perlu ada...

bahan-bahan untuk makaroni :
makaroni ni ada macam-macam bentuk.atas koorang la nak pilih bentuk macam mane pun.aku lebih suka bentuk yang macam ni sebab nampak cantik kot.hahah! haa..dengan mee spegeti pun koorang boleh buat..banyak choice ok..

bahan-bahan untuk sos : 
sos wajib..sos prego,bukan santan,bukan susu yee..
cendawan
bawang putih, bawang besar
isi ayam.kalau nak jimat,cari bahagian dada.
brokoli bagi yang suka

cara-cara 1 :

1) bagi yang nak jimat masa tu,koorang boleh rebus makaroni dulu.pastikan letak minyak.letak sikit jer.sebab apa kalau koorang tak letak minyak,makaroni tu maybe melekat pada periuk koorang..lepas tu, letak sikit garam.

macam mana koorang nak tahu makaroni koorang dah masak ke belum..tengok kat bawah ni.
bila dah kembang tu,koorang dah boleh angkat.asingkan ke dalam bekas lain.tak silap aku dalam 8-10 minit macam tu laa..cantikkan..hehe! *teruja makkk..

cara-cara 2 :

1) untuk buat sos,mula-mula sekali masukkan minyak.tunggu minyak tu panas,masukkan bawang putih dan bawang merah
atas koorang sama ada nak potong atau nak blender

2) tunggu sampai bawang tu naik bau dia.lepas tu koorang boleh masuk isi ayam yang koorang potong tadi

3) lepas tu,koorang masukkan cendawan dan sos prego.pastikan sos tu tak terlalu pekat,tak terlalu cair.sedang-sedang la kate orang.begitu..
masukkan sedikit garam dan gula untuk melazatkan sos anda..cewahh! haha!

4) bagi yang suka brokoli,koorang boleh masukkan ke dalam sos tersebut.bagi yang tak suka tu,tak apa jugak kalau tak nak letak pun.atas koorang.. :) dan bagi yang orang macam aku ni, yang suka pedas tu, boleh letak lada.aku kalau tak letak lada,rasa maca muak sikit..
...

hasilnya :
tadaaa!! boleh dimakan dimana sahaja anda berada..hehe! senangkan. mudahkan..*tak nampak pula lada.. :p

ni gambar jumaat lepas.. haa! yang ni nampak lada..hehe!

selamat mencuba! 









0 comments on "resepi untuk anda"

Post a Comment

Friday, September 13, 2013

resepi untuk anda

tak sangka pulak hati ni tetiba nak tulis pasal resepi.aku rasa dah sampai masanya aku dah boleh bersuami..hahah! pftt .. memandangkan ramai yang tanya camne aku buat makaroni ni, meh aku share kan skit resepi dengan koorang.. resepi ni pun aku minta dengan kawan aku juga.tak adanye resepi aku sendiri.kalau tak, dah lama aku masuk masterchef tu..

caranya senang aje kalau koorang faham..ada duit, ada mood, semua boleh jalan.hahah! okey,bahan-bahan yang koorang perlu ada...

bahan-bahan untuk makaroni :
makaroni ni ada macam-macam bentuk.atas koorang la nak pilih bentuk macam mane pun.aku lebih suka bentuk yang macam ni sebab nampak cantik kot.hahah! haa..dengan mee spegeti pun koorang boleh buat..banyak choice ok..

bahan-bahan untuk sos : 
sos wajib..sos prego,bukan santan,bukan susu yee..
cendawan
bawang putih, bawang besar
isi ayam.kalau nak jimat,cari bahagian dada.
brokoli bagi yang suka

cara-cara 1 :

1) bagi yang nak jimat masa tu,koorang boleh rebus makaroni dulu.pastikan letak minyak.letak sikit jer.sebab apa kalau koorang tak letak minyak,makaroni tu maybe melekat pada periuk koorang..lepas tu, letak sikit garam.

macam mana koorang nak tahu makaroni koorang dah masak ke belum..tengok kat bawah ni.
bila dah kembang tu,koorang dah boleh angkat.asingkan ke dalam bekas lain.tak silap aku dalam 8-10 minit macam tu laa..cantikkan..hehe! *teruja makkk..

cara-cara 2 :

1) untuk buat sos,mula-mula sekali masukkan minyak.tunggu minyak tu panas,masukkan bawang putih dan bawang merah
atas koorang sama ada nak potong atau nak blender

2) tunggu sampai bawang tu naik bau dia.lepas tu koorang boleh masuk isi ayam yang koorang potong tadi

3) lepas tu,koorang masukkan cendawan dan sos prego.pastikan sos tu tak terlalu pekat,tak terlalu cair.sedang-sedang la kate orang.begitu..
masukkan sedikit garam dan gula untuk melazatkan sos anda..cewahh! haha!

4) bagi yang suka brokoli,koorang boleh masukkan ke dalam sos tersebut.bagi yang tak suka tu,tak apa jugak kalau tak nak letak pun.atas koorang.. :) dan bagi yang orang macam aku ni, yang suka pedas tu, boleh letak lada.aku kalau tak letak lada,rasa maca muak sikit..
...

hasilnya :
tadaaa!! boleh dimakan dimana sahaja anda berada..hehe! senangkan. mudahkan..*tak nampak pula lada.. :p

ni gambar jumaat lepas.. haa! yang ni nampak lada..hehe!

selamat mencuba! 









0 comments: